mandag den 30. maj 2011

Det danske vejr er Ga-Jol vejr

Man siger, at det danske vejr er Ga-Jol vejr. Det er sloganet for danske Ga-Jol pastiller, som blev lanceret i 1933. Sloganet betyder, at det danske vejr kan en gang i mellem være et rigtigt møgvejr, og så får man ondt i halsen og skal stoppe en Ga-Jol i munden. Det er dog altid hyggeligt at spise Ga-Joler, fordi der er et lille ordsprog på flappen af æsken, fx: ”En latter koster mindre end elektrisk strøm – og lyser mere op.” Men efter to ugers regnvejr er der ikke så meget latter tilbage. Jeg betaler åbenbart en høj pris for det, at jeg pralede med det varme danske forårsvejr for et stykke tid siden. Det har faktisk regnet så meget, at endda danskerne har fundet deres paraplyer frem. Det er nemlig ikke så tit at jeg ser danskerne gå med paraply, når det regner, men det hænger eventuelt sammen med den hårde aarhusianske vind, som ødelægger paraplyerne – jeg taler af egen erfaring.


Vejret passer dog godt sammen med at skrive opgaver. Jeg er kommet i gang med den sidste opgave, som måske er den allersidste opgave, jeg nogensinde skriver på et universitet. Jeg har selvfølgelig valgt et lidt hyggeligt emne for min sidste opgave: Jeg skriver om TV-programmet Det søde liv. Det er en opgave i faget Kultur og Medier II, og jeg gør rede for, hvad der er i programmet, som tiltaler folk og får dem til at oprette en Facebook-gruppe over programmet. Jeg undersøger også, hvad der binder netfællesskabet med over 5000 medlemmer sammen. Jeg får altså lov til at se kager og skrive om kager – muligvis får jeg også lyst til at bage kager! Når man skriver opgaver i Danmark, handler det om at have et bestemt antal tegn i sin opgave, ikke et bestemt antal sider, ligesom i Finland. Dette medfører til, at man forsøger at finde på så lange ord som muligt, og man bliver helt vildt glad for at kunne skrive ”eftersom” i stedet for ”fordi” – der er jo TRE tegn mere!

Måtte absolut købe Mette Blomsterbergs nye bog!

Trods det lidt hyggelige opgaveemne har jeg fundet på nogle gode overspringshandlinger, igen! I fredags tog jeg en tur i Brabrand for at besøge en tjekkisk udvekslingsstuderende, der bor hos en dansk familie. Når jeg hører ordet Brabrand, tænker jeg næsten umiddelbart på Gellerupparken og omegn, men Brabrand Syd er noget helt andet: villaer og smukke landskaber. Jeg nød en lækker tre retters middag sammen med to tjekker og den danske families bedstefar, som underholdte os med de sjoveste historier. Den næste morgen tog bedstefaren os på Besættelsesmuseet, hvor der også var et lille opslag om den finske Vinterkrig. Under Anden Verdenskrig blev der nemlig sendt over 4000 finske børn til Danmark – man kaldte dem for finnebørn.

Brabrand Syd


Ingen kommentarer:

Send en kommentar