søndag den 15. maj 2011

Good evening Europe, this is Helsinki calling!

Jag har en finsk kompis som har sagt, att hon får ont i huvudet av att läsa min blogg på danska. Jag har hört att några av mina finska läsare, som inte alls kan danska översätter bloggen med Google Translator. Det kan vara intressant att läsa min blogg med hjälp av Google Translator på grund av alla konstiga översättningar som man får fram, till exempel ”Universitetet åker inte så ofta med buss” eller ”Jag var tvungen att vara dörrmatta”. För att inte orsaka huvudvärk eller missförstånd skriver jag denna veckas blogg på det andra inhemska.
Just nu befinner jag mig hemma i Finland igen, men åker tillbaka till Danmark i morgon bitti. Jag var inviterad till en fest som min gamla praktikplats arrangerade i fredags, och jag kunde inte tacka nej till inbjudan. Nu när Norwegian har börjat flyga mellan Köpenhamn och Helsingfors kan man köpa ganska billiga flygbiljetter – om man alltså kan nöja sig med att flyga endast med handbagage.
Lunch på Forsthusets Unicafe

I går samlades jag och mina fyra kompisar hemma hos mig för att se Melodifestivalen. Sedan 1994 har jag sett varenda final och skämts flera gånger över Finlands representant som har börjat sjunga refrängen för tidigt, varit halvnaken på scenen eller helt enkelt sjungit en jättedålig sång. Finland har fått lägsta poäng åtta gånger, men år 2006 frös helvetet över när Lordi segrade. I år hejade jag både för Danmark och Finland. För en stund var jag så naiv att jag trodde på finska kvällstidningars rubriker om att Finland kanske skulle ha en chans för att vinna.

Heja Finland och DK!

Det mest spännande med Melodifestivalen är att se poängräkningen. Jag hoppas alltid att Finland skulle få poäng, men så småningom ger jag upp hoppet, precis som jag gjorde i går kväll och började önska att Danmark i stället skulle få så många poäng som möjligt. Men Finland svek Danmark och gav inga poäng åt en av kvällens bästa sånger. Mina kompisar och jag gav också våra egna poäng för de 25 finalister: flest poäng fick Schweiz som underhöll med en sång, som liknade en julsång.
Man kunde igen börja spekulera över varför Finland inte vann. Var det därför att vi uppträdde allra först och att det kanske fanns många, som inte såg Paradise Oscar sjunga? Eller var det därför att Paradise Oscar var så spänd och log inte så mycket som han gjorde i semifinalen? Eller kanske fanns det bara många andra sånger som var mycket bättre än Finlands sång. Det är förstås trist att Finland placerade som nummer 21, men jag er glad över att Danmark blev nummer 5. Azerbaijan förtjänade vinsten, men jag förstår inte hur alla de där asiatiska länderna plötsligt har hamnat med i Melodifestivalen. När får vi se Kina på scenen?

7 kommentarer:

  1. har jättestor lust på att trycka "gillar" till bildet av lunch i forstis! fortfarande spaghetti med köttsås på fredagar ;) OCH tycker absolut att det var tråkigt att söta Oscar inte bara vann hela showet..

    SvarSlet
  2. No oli joo Euroviisut.. Mutta eilen saatiin hyvä mieli ja viisut unohtui kun Leijonat toi kultaa kotiin ;)

    SvarSlet
  3. Det var faktiskt spaghetti med kebabsås, en nyhet :D Det var verkligen synd att Paradise Oscar inte vann, men jag är sååååå glad över att Finland slog Sverige i ishockey! Jag såg finska ishockeyfans också i Kastrup i morse!!

    SvarSlet
  4. Har de likson än en gång uppdaterat inredningen på Unicafe? Jag tror att det hängde en jättestor målning på den långa väggen också. Eller minns jag nu fel?

    SvarSlet
  5. Om jag minns rätt, så finns den jättestora målningen på den bakre väggen. Alltså menar du målningen med den arbetande mannen med keps? Den senaste uppdateringen är från hösten 2009.

    SvarSlet
  6. Alltså där finns det bara en målning, jag trodde faktiskt att det var flera. Jag måste gå, kolla och fotografera.

    ps. var det den där Teräsbetoni som befand sig halvnaken på scenen?

    SvarSlet
  7. Nä, det var Laura Voutilainen år 2002!

    SvarSlet