søndag den 8. maj 2011

Eksamenstid

Åen


Jeg elsker denne årstid, når det er så grønt derude, og syrenerne er sprunget ud. Men jeg hader også denne årstid, fordi man snart skal aflevere skriftlige eksamener. Hele weekenden har jeg arbejdet med at skrive om, hvordan udvekslingsstuderende tilegner sig dansk. Jeg skal skrive mindst 12 sider og nu mangler jeg stadig cirka en side. Jeg synes, at jeg har sagt alt, som der kan blive sagt om andetsprogstilegnelse, men skal åbenbart gentage mig selv lidt for at få nogle ekstra linjer. Heldigvis skal opgaven afleveres først på tirsdag, så jeg kan endnu sove på det.
Men der er også lidt lys i livet, i hvert fald i vinduet. Den 4. maj 1945 blev Danmark befriet fra Tysklands besættelse. Klokken 20.35 om aftenen kunne BBC melde, at besættelsen var forbi. Befrielsen blev blandt andet fejret ved, at folk flåede mørklægningsgardinerne ned og tændte stearinlys i vinduerne. Traditionen lever stadig, og om aftenen den 4. maj kan man se lys i vinduerne. Jeg tændte også lys, selv om jeg ikke er dansker. Jeg ved ikke, hvor mange lys man plejer at have i vinduet, men jeg tændte to, fordi det gør vi også i Finland, når vi fejrer selvstændighedsdagen. Jeg ved heller ikke, om man plejer at have lys med en bestemt farve, fx hvide lys, men min udlejer havde kun grønne kronelys, så de måtte du. Jeg husker faktisk  historien om 4. maj lys allerede fra ottende klasse, da vores historielærer, der havde boet i Danmark, fortalte, at danskerne har en sådan tradition. For mange år var det én af de få ting, jeg vidste om Danmark.


Mens jeg har været indespærret ind på 4. sal, har jeg en gang imellem (altfor ofte!) ladet mig holde en pause og læse Jyllands-Posten på nettet eller se dansk fjernsyn. Jeg kunne ikke lade være med at blive genforelsket i danskerne, da jeg læste jp.dk tidligere i denne uge: I februar fik man gratis kaffe og bolcher i bussen, men nu kan man score i busserne mellem Aarhus og Herning. Trafikselskaberne Arriva og Midttrafik vil skabe romantik blandt passagererne og de opretter særlige kærlighedspladser, hvor de rejsende kan komme i kontakt med hinanden og måske flirte lidt. I busserne er kærlighedssæderne markeret med rødt betræk, mens togene opretter siddegrupper til fire personer. Jeg synes, at det er igen noget så skørt, som kun danskerne kan finde på!
Og danskerne finder på alt muligt  de lyver, som det driver. Undersøgelserne viser nemlig, at danskerne lyver fra 1,6 gange op til 10-13 gange om dagen. Danskerne lyver for eksempel om deres indkøbsvaner, og påstår, at de spiser mere økologiske produkter, end de i virkeligheden gør. Og folk lader som om de har set filmene The Godfather, Casablanca og Taxi Driver, selv om de aldrig har set dem. Men den absolut morsomste ting er, at 275.000 danskere påstår at de læser National Geographic, men magasinet har kun et oplag på 11.000 eksemplarer! Hvis man nu skal være helt ærlig, så må jeg også tilstå, at jeg aldrig har smagt rødgrød med fløde eller drukket Gammel Dansk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar