lørdag den 18. juni 2011

Den virtuelle sørejse

I fjor lavede den norske tv-kanal NRK en dokumentar om togrejsen fra Bergen til Oslo, dokumentaren tog over 7 timer. Men nu har nordmændene fundet på noget endnu sejere: De viser Hurtigruten-færgens tur fra Bergen til Kirkenes, og det hele tager 5 døgn, det vil sige en 134 timers direkte udsendelse på NRK2. Jeg er så heldig, at jeg er i Norge lige nu, når programmet bliver vist i fjernsynet! Turen startede i torsdags, og jeg sad foran fjernsynet med min kursuskammerat Disa. Vi har udsigt over hele Bergen fra kollegiets tv-stue, og samtidig, da vi så udsendelsen i fjernsynet, kikkede vi ud af vinduet og så færgen sejle fra havnen! Folk her synes, at jeg er helt skør, når jeg en gang i mellem smutter i tv-stuen for at få et lille glimt af turen. Dette galskab vil fortsætte til på onsdag, da færgen ankommer til Kirkenes.


Hurtigruten minutt for minutt

MS Nordnorge sejler fra Bergen havn

Nordmænd gør også andre mærkelige ting: Vores underviser fortælte os om planking, som er blevet en ny trend blandt unge i Norge. Fænomenet stammer oprindeligt fra Australien og det går ud på, at en person lægger sig på maven og holder armene ind mod kroppen på forskellige offentlige steder, fx i turistattraktioner, og bliver fotograferet. Bagefter lægger man billederne på sin Facebook, blog eller lignende. Jo farligere steder man vælger for planking, jo mere respekt får man. Jeg tænkte, at man kunne bare lægge sig på gulvet i vores køkken her på kollegiet, det ville være dødfarligt på grund af alle de bakterier. Ja, køkkenet er ret ulækker.

Som I kan se af billedet, skal jeg øve mig på at planke, for man skal holde armene ind mod kroppen.

Jeg ELSKER at spille Trivial Pursuit. I går aftes spillede jeg og danskeren fra vores gang mit yndlingsspil mod to finner. Selve spillet var på norsk, men heldigvis på bokmål – jeg tror faktisk ikke, at det findes på nynorsk. Vi lærte blandt andet, at i 1995 var der flest milliardærer i USA, at Olivetti computere stammer fra Italien og at den første appelsinmarmelade i England blev importeret fra Portugal. Til sidst tog danskeren og jeg sejren ved at svare rigtigt på spørgsmålet ”Hvor på kroppen er det indiske skogsarbeidere plasserer ansiktsmasker for å minske faren for tigerangrep?" Det rigtige svar er ”bakhodet”.


I øvrigt smagte jeg røget hval ved fisketorvet i dag.

1 kommentar:

  1. So viel Bergen-Hygge hast du da erlebt! Wenn ein Bier 71 Krone kostet muss es speziell lecker schmecken. Deine Blanking-Position sieht nicht direkt so gefährlich aus, doch ist das Bild ein guter Anfang.

    SvarSlet