onsdag den 15. juni 2011

Ekskursjon



Der sker så meget i Norge, at jeg bliver nødt til at opdatere min blog lidt oftere, mens jeg er her. I weekenden var vi på ekskursion til Vatnahalsen og Flåm, som ligger nord for Bergen. Vi vandrede i fjeldene og overnattede på et idyllisk hotel. Det bedste med turen var de vidunderlige landskaber, som man desværre ikke kan fange på kameraet på den måde, man selv oplever dem. Vi sejlede også på Nærøyfjorden, som er med på UNESCOs Verdensarvsliste. Det var ljuvligt, som man siger på svensk.

Nærøyfjorden


Når der er finner på tur, skal der laves lidt ballade, også i den norske skov. Landskabet i Vatnahalsen mindede os om en gammel finsk mobilreklame fra 1990’erne, og vi kunne ikke lade være med at råbe at ”Saunaen bliver varmet op, og der findes øl”:


Når nordmændene tager på fjeldtur, har de niste med, altså madpakke. Men de tager også Kvikk Lunsj med på turen. Det er noget dejligt kiksechokolade, som kaldes for Hele Norges Tursjokolade. Nordmænd har haft den med på tur siden 1937, og en gennemsnitsnordmand spiser 3 Kvikk Lunsj i påsken og tilsammen 9 Kvikk Lunsj per år. Jeg har spist 3 Kvikk Lunsj i løbet af de sidste 4 dage, så jeg kunne sagtens leve op til de 9 stykker, nordmændene spiser per år.

Kvikk Lunsj - min nye bedste ven. Synd, at vi ikke bor i samme land.

I lørdags tog vi op på Ulriken, som er et fjeld tæt på vores kollegium. Restauranten deroppe var lukket på grund af bryllup, så vi kunne ikke få de lækre kager, vi havde hørt så meget om. Men da jeg kom tilbage fra ekskursionen til Vatnahalsen og Flåm, havde den danske sygeplejerske været på Ulriken og taget kage med til mig!

Ulriken643

2 kommentarer:

  1. Ritter Sport är Tysklands svar till Kvikk Lunsj.

    SvarSlet
  2. Och det finns flera olika Ritter Sport. Jag tycker att man borde lansera en Kvikk Lunsj med russin och nötter.

    SvarSlet