torsdag den 30. juni 2011

Hygge

I Danmark skal man hygge sig – det har jeg også gjort i de seneste dage. Jeg er for eksempel kommet i gang med ”Projekt Matador”. Nej, det betyder ikke, at jeg skal spise så mange poser Matador Mix som muligt, men det betyder, at jeg skal se alle 24 afsnit af tv-serien Matador. Jeg købte DVD boksen i sidste uge og så de to første afsnit sammen med Finlandsfan. Vi spiste faktisk Matador mix, mens vi så det. Kronprinsesse Mary har sagt, at hun har lært en del af dansk historie ved at se Matador, så mon ikke jeg også kan lære noget af det. Og jeg holder så meget af tv-seriens musik, som Bent Fabricius Bjerre har skrevet.

Jeg har ikke kun siddet indendørs med Matador – jeg har også nydt det dejligste sommervejr, som jeg savnede så meget i Norge. I mandags var jeg på ”studietur” i Horsens sammen med en dansk ven, som nu bor i Finland, men er vokset op i en by, som ligger tæt på Horsens. Det var altså ikke en rigtig studietur, men det var en meget lærerig oplevelse. Min lokale guide var meget dygtig til at rette mit danske og lære mig nye ord. Jeg lærte også, at når man spiser madder, skal man ifølge etiketten spise dem i en bestemt rækkefølge: Først fiskemad, så kyllingemad, kødmad og til sidst ostemad. Hvis jeg fik bestemme, ville jeg spise fiskemadden sidst, for den kan jeg bedst lide. Og hvis der var nogen andre, udover mig, der tænkte, at Vitus Bering var nordmand, må I også skamme jer. Bering kom fra Horsens, Danmark! Men hvem har Vitusapotekerne i Norge fået sit navn efter?


Madder, som jeg spiste i totalt forkert rækkefølge

Et definitivt sommertegn i Danmark er lastbiler med studenter, som jeg også så i Horsens. Efter at studentereksamenen er blevet overstået, bliver studenterne kørt rundt i lastbiler. I mit hjemland finder kørselen sted i februar, inden gymnasieeleverne i tredje G skal i gang med at forberede sig til de sidste eksamener – og eleverne kaster slik til forbipasserende, det gør man desværre ikke i Danmark. Når man har bestået sin sidste eksamen i Danmark, tager man studenterhuen på med det samme. I flere dage kan man se de nybagte studenter gå med huen, for eksempel når de er ude og shoppe i gågaden.


Jeg kan se kunstmuseet ARoS fra mit vindue, og på toppen af ARoS er der en cirkel i regnbuens farver. Den har været der siden jeg kom til Aarhus i januar, men blev åbnet for publikum først i slutningen af maj. Det handler om et kunstværk, som hedder Your Rainbow Panorama og er tegnet af den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson. Regnbuepanoramaet består af en cirkelformet 150 meter lang og 3 meter bred rundgang udført i glas i alle spektrets farver og har en diameter på 52 meter. Man kan gå rundt i regnbuen og nyde udsigten over hele Aarhus. Jeg var på toppen af ARoS  i går, og det var så flot – jeg kunne tilmed se mit hus. Det var absolut værd de 80 kroner, jeg gav for billetten.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar