søndag den 7. august 2011

Bryllup

Det er hyggeligt at se prinserne og prinsesserne blive gift i fjernsynet, men der er ikke noget så dejligt som at selv være til stede, når en god veninde siger ja til sin langvarige kæreste. I går blev min studiekammerat gift. Det var et smukt og romantisk bryllup, og ikke engang det værste regnvejr kunne ødelægge stemningen. Men hvad er et perfekt bryllup lavet af?

1. En smuk brud. Min veninde var klædt i en kjole, som lignede en fra 1940’erne. Hun havde også sin mors gamle hat på, og noget nyt, lånt og blåt, selvfølgelig.
2. Tårer. Det var ikke kun mig, der havde tårer i øjnene, da bruden holdt sin lille tale til brudgommen i forbindelse med vielsen.
3. Hyggelige gæster. Det er altid spændende at finde sin siddeplads til fester og se, hvem der sidder ved siden af. Jeg var heldig at blive placeret ved siden af brudens gudmor og hendes familie. Datteren til familien havde lige været på ferie i Danmark og var blevet forelsket i pålægschokolade og ”den lækreste ting, man putter på is”, altså guf. Jeg var også glad for at kunne svare på hendes spørgsmål om, hvorfor folk havde masser af mad med i toget.
4. Næste punkt kommer ikke som en overraskelse for læsere af Riikker: Man skal have en god bryllupskage! Til lørdagens bryllup blev der serveret lime-ostekage, som var et meget godt valg. Jeg havde været lidt grådig, når det gjaldt hovedretten, så jeg orkede at spise kun et stykke kage, det var lidt ærgerligt.
5. Og det sidste, men ikke mindste, som man har brug for til et succesfuldt bryllup (eller hvilken fest som helst) er Compeed antivabel stift, som altså forebygger vabler. Det har man brug for, hvis man vil overleve festen i højhælede sko. Compeed stift og jeg fandt hinanden for to år siden og har været uadskillelige siden da.

Det var min studiekammerat Emmi, der greb brudebuketten. Nu venter jeg bare på invitationen til næste bryllup...


6 kommentarer:

  1. vad härligt med bröllop! jag vill också gråta och äta tårta!

    SvarSlet
  2. min veninde greb buketten til vores anden venindes bryllup i september, og jeg venter stadig på invitationen! OG så synes jeg der mangler lidt om finske gudmodertraditioner?? Hvis du virkelig sad ved siden af gudmoderen. Kummien antager jeg. Er hun fx pigens anden mor og får hun fx en kage hvert år til jul, og hvilket nummer har hun i kysserækkefølgen?

    SvarSlet
  3. Kære "Anonym",
    Jeg vil nok skrive om finske gudmodertraditioner en dag, det har jeg jo lovet :) Og jeg må indrømme, at jeg ikke er 100 % sikker på, at jeg sad ved siden af gudmoderen. Det kan godt være, at hun bare var en almindelig fadder. Jeg må spørge min veninde, hvem der holdt hende, da hun blev døbt. Jeg har måske løjet i min blog, beklager! Men jeg ved, at kvinden ikke er hendes anden mor og at kvinden ikke får kage hvert år til jul.
    Jeg til gengæld vil gerne vide, hvornår kagen serveres? Er det muligt, at den serveres, når wannabe-danskeren er på besøg i DK i slutningen af november/december?
    Kærlig hilsen, Riikker

    SvarSlet
  4. Kære Riikker-hotline
    Jeg er ikke kommet nærmere kagens serveringstidspunkt, siden du selv hørte, at jeg foreslog barnets første mor, at det evt. kunne være sammenfaldende med din ankomst til landet!
    Så tiden vil bare vise, hvornår min kage ankommer, ligesom tiden vil vise, hvornår barnet begynder at gå, så han selv kan uddele sine kys!
    Kærlig hilsen anonym

    SvarSlet
  5. Anonym och Riikker: Det var faktiskt min gudmor som du Riikker satt bredvid. Hon var också kvinnan som höll mig i famnen då jag blev döpt :) MEN kvinnan är också min tant, dvs. syster till min far.

    SvarSlet
  6. Tusind tak for dit svar Oona. Jeg har altså ikke løjet, det var selveste gudmoderen ;)

    SvarSlet