søndag den 14. august 2011

Rejseguide

En flyrejse fra Helsingfors til København tager mellem 2-3 timer (afhængende af flytypen) og koster 367 mark. Fra København kan man tage toget til Århus – en pladsbillet på 2. klasse koster 37,50 kroner. Århus er en livlig by med en del industri og en vigtig havn. Byen har 119 568 indbyggere, hvoraf cirka 4000 er studerende. Århus lokker turister med flere seværdigheder, gode badestrande og smukke skovområder. Byens top 5 seværdigheder er:
  1. Hovedbanegården
  2. Rådhuset
  3. Domkirken
  4. Vor Frue Kirke og Kloster
  5. Museet i Århus
Sådan var det i 1964.

Jeg mødte et par veninder i går aftes, og én af dem havde været på loppemarked og købt noget til mig: En finsk Danmark rejseguide fra 1964 og et kort over Danmark fra 1959. Jeg undrede mig, hvorfor der stod Köbenhavn med ö på kortet, men efter et par googlinger fandt jeg ud af, at indtil 1957 (og åbenbart endda indtil 1959) blev der brugt ö i stednavne. Ifølge Den Store Danske var det for at forebygge, at stregen i ø kunne misforstås som en del af kortbilledet. Jeg blev enormt glad for min venindes fund på loppemarkedet, faktisk lige så glad som dengang, jeg fik en gammel Velbekomme-madkasse af Finlandsfan. Kortet hænger nu på min væg, og rejseguiden ligger på mit natbord. Måske drømmer jeg om Danmark, hvis jeg læser i bogen lige inden jeg falder i søvn...


6 kommentarer:

  1. Skriver rejseguiden noget om, hvori det seværdige ved Århus banegård består?? Fordi så vil jeg da tage en udflugt derind og bese banegården fra et nyt perspektiv, når jeg skal fejre min nyvundne ledighed til september!

    SvarSlet
  2. "Hovedbanegården [i Århus] har en livlig lokal- og fjerntrafik i alle retningerne", det må være det "seværdige". Københavns Hovedbanegård står også allerførst på listen over seværdighederne i KBH. Åbenbart har banegårde været seværdigheder i 1960'erne - i hvert fald for finske turister ;)

    SvarSlet
  3. hvad skriver rejseguiden om Esbjerg? For når det kommer til stykket, så synes jeg faktisk, at banegården i Esbjerg er mere seværdig end den i Århus... den er ikke ret livlig, men den er pæn!
    Men jeg kigger med nye øjne på banegården i Århus og rapporterer efter min udflugt :)

    SvarSlet
  4. Ifølge rejseguiden er banegården i Esbjerg ikke en seværdighed ;) Men den anbefaler Jerne kirke og museet i Esbjerg (Finsensgade 1).

    SvarSlet
  5. hm... ja ja, men det er da også fine ting. Museet ligger godt nok bare ikke i Finsensgade længere. Men kan du huske, at du har set Jerne Kirke?

    SvarSlet
  6. Selvfølgelig kan jeg huske Jerne Kirke!! Det var også derfor, jeg nævnte den først :)

    SvarSlet