mandag den 12. september 2011

Uni



Så er kurserne ved universitetet begyndt igen. Dette semester er lidt særlig, fordi det bliver mit allersidste semester ved universitetet. Jeg begynder faktisk at føle mig lidt gammel, når jeg sidder på forelæsninger med folk, der er født i 90’erne, så det må være på tide at blive færdig med studierne. Og mit institut synes også, at jeg har læst nok – i sidste uge fik jeg en mail, hvor jeg blev spurgt, om jeg bliver færdig i løbet af efteråret. Men de kommer ikke af med mig så hurtigt, det sker først efter jul.

Det er ret afslappende at være studerende, når man kan sove lidt længere, fordi man først skal møde klokken 12, eller så er man så heldig, at man har en fridag. Og man nyder et varmt måltid mad (med salat, brød og drik) til 2,40 euro på UniCafe. Så slipper man for at lave mad om aftenen. På den anden side er det ikke så afslappende at skrive forelæsningsdagbøger og læse forskellige teorier om oversættelse, tolkning og litteratur – især, hvis man må tage natten til hjælp.

De fleste kurser, jeg har valgt til efteråret, handler om tolkning. Indtil nu har kurserne været sjove og nyttige, men jeg har allerede fundet ud af, at jeg ikke vil være tolk, i hvert fald ikke sådan en freelancetolk med en meget uregelmæssig og usikker indkomst.

Jeg er også begyndt at lære et nyt sprog, estisk. For en finne lyder grundkursus i estisk som lutter lagkage, men det er det altså ikke. Jeg var overrasket over, hvor svært estisk kan være. Eller måske føltes det svært, fordi tempoet var så hurtigt på den første lektion – jeg kan allerede fortælle dit og dat om mig selv på estisk, for eksempel Ma räägin taani keelt (Jeg taler dansk). Håber, at jeg snart lærer at bestille kage på estisk.

Jeg har også et kursus i dansk litteratur. Vi skal blandt andet læse Helle Helles nyeste roman, og det glæder jeg mig til!

Metsis - Forstis

P.S. Efter en massiv eftersøgning med dykkere og hundepatrulje har jeg fundet min dagbog!!! Min kommode (som allerede tidligere har givet mig en masse bøvl) havde spist dagbogen. Altså den var faldt ned bag alle skufferne. Dagbogen har det efter omstændighederne godt og skal ikke mere bo i den kommode.

3 kommentarer:

  1. Til hamingju með að þú fannst dagbókin ;)

    SvarSlet
  2. oj, det var dejligt, at du fandt dagbogen! Og jeg kan oplyse dig om, at et eksemplar af dansk samtidslitteratur i form af Helle Helle er på vej fra Løvbjerg til Finland.. Men hvis du møder sure Eirik Vassenden, må du nok hellere lade være med at sige, at du beskæftiger dig med aktuel litteratur! og ps. hvis du står op før kl 12, vil jeg gætte på, du behøver lidt mindre af natten for at nå at læse alt :D (det er rådgiveridentiteten der taler!)Men hils forstis og spis lunch for mig!

    SvarSlet
  3. Tak Oona!
    Anonym = Finlandsfan: Hvor glæder jeg mig til bogen, og fra selveste Løvbjerg!! Var den god? Jeg skal nok holde mig væk fra Eirik Vassenden :) Jeg hilser Forstis på onsdag. Og tak for det gode råd angående bogen.

    SvarSlet