søndag den 25. september 2011

Savn



Om 11 dage skal jeg til Aarhus. Som et lille barn, som tæller ned til juleaften, tæller jeg ned til min rejse. (Jeg kunne også finde på at tælle ned til juleaften). Når rejsen nærmer sig, begynder jeg at tænke på alle de ting, jeg har savnet fra Danmark og som jeg snart kan føle, smage, høre og opleve igen. Mest af alt savner jeg selvfølgelig mine venner og det danske sprog, men der er også mange andre ting, jeg længes efter, for eksempel: En papirudgave af Jyllands-Posten, som jeg en gang imellem fik fat i, tilbudshylden i Netto, selvskanning i Føtex, Go’ Morgen Danmark på TV2, Boogieradio, boligblokke fra 1800-tallet, tilbudsaviserne som kommer med posten, en gåtur langs Marselisborg Strand, Hummel-butikken i M.P. Bruuns Gade, shoppingture i Lidl i Hasle, hvor alle produkterne virker superbillige (selv om de ikke altid er det), udsigten fra vinduet i computerrummet på uni, venlige buskontrollører, busklippekort, enkeltsæder i busserne, når man om morgenen ikke gider at sidde ved siden af en fremmed aarhusianer, de bekvemme sæder i toget, systemet, hvormed man bestiller bøger på Statsbiblioteket (uden at man selv skal lede efter bøgerne i reolerne), min nærmeste pizzeria med supervenligt personale, Stormagasinet Salling og især caféen i den øverste etage, Dale’s Café, de hyggelige caféer ved åen, fredagsbaren på uni og det helt vildt billige øl i fredagsbaren, at lave madpakke om morgenen og den glæde, når man har pause på forelæsningen og man tager sin madkasse frem fra tasken, Stryhn’s grovhakket leverpostej, Kornkammeret økologisk mysli, remoulade, fiskefrikadeller, rød pølse, billig økologisk skummetmælk, koldskål, kanelsnegler, chokoladescones fra Psyko(logi)kantine, kaffe fra den samme kantine, den kæmpe Sukkerstok Vaffel med to kugler is, soft-ice, guf, syltetøj og en flødebolle (muligvis med kokos), 30 kroners rødvin fra Netto/Fakta, duften fra bageriet i Bruun’s Galleri, duften fra 7-Eleven tæt på Banegården og Føtex-reklamen, hvor en mand spiller guitar og synger: ”Føtex er sej, vi gør mere for dig.”
Jeg kunne sidde og køre videre med listen hele natten lang, men jeg har også lektier.


2 kommentarer:

  1. Mir ist Deine Liste gut gefallen.

    Hast Du das Bild geklaut? Du hättest natürlich AARHUS geschrieben!

    SvarSlet
  2. Nein, ich habe nicht das Bild geklaut. Es ist von Jahr 2010, wann die Stadt "Århus" geheissen hat.

    SvarSlet