mandag den 5. december 2011

Flødekarameller

Hilsen fra mit køkken, hvor det dufter af friskbagte muffins, stegte æbler og flødekarameller. Jeg får besøg af fem veninder i morgen og er selvfølgelig begyndt at forberede desserten i god tid. Jeg serverer æblemuffins med hvid chokoladecreme og en lille smule kanel på toppen. Imens muffinsene var i ovnen, forberedte jeg mig til tolkekurset. I morgen (eller søndag er faktisk allerede blevet til mandag) skal vi lære hinanden at huske ting udenad. Jeg skal lære de andre at huske Finlands 10 største søer ved hjælp af en kort historie, som jeg har fundet på. Historien er på finsk og den fungerer ikke på dansk, så den deler jeg ikke med jer, mine kære læsere. Men jeg kan fortælle jer, at de ti største søer i Finland er Saimaa, Päijänne, Inarijärvi, Pielinen, Oulujärvi, Pihlajavesi, Orivesi, Haukivesi, Keitele og Kallavesi.

Flødekaramellerne er en julegave fra mig til mine veninder. Jeg har lavet karamellerne efter en opskrift af den danske konditor Mette Blomsterberg, men jeg har lavet nogle små ændringer i opskriften:

0,5 l piskefløde
2,5 dl sukker
50 g smør
¾ dl glukosesirup

NB! Det kan være svært at få fat i glukosesirup i Finland, men i Danmark kan man købe den blandt andet i Føtex og andre supermarkeder.

Kog fløde, sukker, smør og glukosesirup ind i en gryde til karamellen er gylden og tyktflydende. Husk at røre i den med jævne mellemrum. Karamellen er færdigkogt, når den slipper grydens bund. (Det tog mig næsten én time at koge karamellen!) Tag gryden af varmen, og held karamellen op i en firkantet beholder, som er foret med bagepapir. Lad karamellen afkøle ved stuetemperatur til næste dag. Hvis karamellen er alt for blød og ikke stivner med det samme, kan du putte den i køleskabet for cirka et kvarter. Prøv at skære et stykke af karamellen for at se, om den er stiv nok. Den følgende dag kan du skære karamellen ud i små kvadratiske stykker og pakke dem ind i cellofan.






4 kommentarer:

  1. VAU miten hienoja niistä tuli! Todella herkullisen näköisiä :)

    SvarSlet
  2. Kunne du ikke have lært dem, i hvilke årstal forskellige sliktyper er kommet på markedet i stedet for? Men når du valgte at lære dem om søerne, så er jeg ret glad for Inarijärvi og Pihlajavesi :D

    SvarSlet
  3. Jeg tænkte, at det ville være mere nyttigt at lære dem om søerne. Og det var også nyttigt for mig med tanke på den pubquiz, som jeg en gang imellem deltager!

    SvarSlet