søndag den 27. november 2011

Nordiske julesmage

I mandags var jeg til gløggsmagning med Oona og Emmi. Begivenheden var arrangeret af Klubb Norden, som er en lokalforening af Pohjola-Norden. Denne lille lokale forening i Helsingfors arrangerer nogle hyggelige begivenheder et par gange om året. Jeg har tidligere været til foreningens chokolade- og ostesmagning, og i denne uge smagte vi altså på gløgg og juleøl.

Man fik smage seks forskellige gløgg, fem forskellige juleøl samt noget julemost, som er en svensk læskedrik, lavet af humle og malt. Der blev selvfølgelig serveret nordisk mad: Dansk rugbrød, pebernødder, lussekatter, norsk fruktkake, oste mv. I løbet af aftenen fik vi også høre om forskellige nordiske juletraditioner. Jeg var ikke den eneste tossede danmarksfan til stede, men der var også et kærestepar, som havde boet i Danmark og havde skaffet årets julebryg til begivenheden. Pigen var tilmed iført en Tuborg nissehue – jeg burde også have taget min Tuborg hat med!

Aftenen kulminerede med, at vi skulle vælge aftenens bedste drik. Vi gav drikkene point på en skala fra 1-5, hvor 1 betød dårlig og 5 fantastisk. Aftenens vindere var den svenske Blossa vinglögg og Tuborg Julebryg. Jeg må sige, at julemost var en positiv overraskelse for mig; jeg havde aldrig smagt det, men tror, at jeg køber en flaske til jul.

Foto: Oona

Ingen kommentarer:

Send en kommentar