onsdag den 28. december 2011

Sofaen


Det, som jeg bedst kan lide ved tiden efter jul, er, at man kan slappe af uden at have dårlig samvittighed. Man må gerne ligge på sofaen, spise chokolade, surfe på nettet og læse romaner. Desuden har jeg haft en god undskyldning for at blive indendørs, idet stormen Dagmar vælter træer derude, og politiet har opfordret folk til at blive indendørs. Jeg gør det dog ikke, fordi politiet anbefaler det, men fordi jeg ikke gider at rejse mig fra sofaen.

Jeg har snart læst to romaner, imens jeg har ligget på sofaen. Tilsammen har jeg læst 17 romaner i år, men jeg synes ikke, at der er nok. Mit nytårsløfte kunne være, at jeg læser mindst 30 romaner i løbet af det kommende år – det er kun 2,5 romaner per måned. Da jeg var  i København, gik Pernille og jeg igennem en bog, som hedder 1001 bøger du skal læse før du dør. Jeg havde jo læst nogle af bøgerne, men der var rigtig mange, som jeg ikke havde læst. Til næste år skal jeg i hvert fald læse Little women, Hundehoved og Tatt av kvinnen.  Der er også en børnebog på min liste: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige af Selma Lagerlöf.

Jeg har også underholdt mig selv med at tage gamle indfødsretsprøver på nettet. Indfødsretsprøven er en test, som udlændinge skal tage, hvis de vil blive danske statsborgere. Prøven består af 40 spørgsmål, og man skal svare korrekt på mindst 32 spørgsmål. På nettet bliver der solgt øvepakker, hvormed man kan øve sig til prøven, som holdes to gange om året. Min højeste score er 36 point. Jeg plejer altid at svare forkert på mindst ét spørgsmå, som gælder dansk historie og ét eller to spørgsmål, som gælder danske samfundsforhold. Der bliver også stillet flere spørgsmål om kultur. Til prøven i december i år blev der for eksempel spurgt, hvad tv-serien om det politiske spil i Danmark, som DR sendte endnu en sæson af i efteråret 2011, hedder: a) Borgen b) Tinget c) Parlamentet. Spørgsmålet blev kritiseret, fordi ens chancer for at blive statsborger burde ikke afhænge af, hvilke tv-programmer man ser, og blandt andet Jyllands-Posten skrev: ”Skal man se Borgen for at blive dansker?”.  Man har faktisk diskuteret om at erstatte indfødsretsprøven med en statsborgerskabsprøve. Du kan tage den seneste prøv her

I morgen skal jeg rejse mig fra mine forældres sofa og tage hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar