tirsdag den 3. januar 2012

Godt nytår!




Jeg vil ønske alle mine kære læsere et godt nytår 2012!
Jeg holdt nytår i min yndlingsby, Aarhus. Jeg lagde mærke til, at danskerne har lidt mere faste nytårstraditioner, end vi plejer at have i Finland. Omkring klokken fem var alle aarhusianske busser propfyldt med mennesker, fordi alle skulle nå hjem eller til fest eller hvor de nu skulle holde nytår henne, for at se Dronningens nytårstale, som bliver vist i fjernsynet klokken 18. Det, som var fælles for Dronningens nytårstale og statsministerens nytårstale dagen efter, var, at de begge to tog hensyn til, hvor svært det især er for unge at få arbejde, når man skriver ansøgning efter ansøgning og får afslag efter afslag. Dronningens råd var, at man måske skulle prøve at finde arbejde udenfor ens egn.
Finlandsfan og jeg var til en nytårsfest, hvor der efter Dronningens tale blev serveret en meget festlig middag med sønderjysk mad: Grønlangkål, kålpølse, hamburgerryg og dertil brune og hvide kartofler. Knallerter med visdomsord i hørte også med til en dansk nytårsaften. Senere på aftenen var der arrangeret et underholdende program, blandt andet en festleg, hvor man skulle stave ord med sin numse. Der var også en quiz om året 2011, hvor man skulle have styr på, hvad der var sket i Danmark, og man skulle desuden ud fra oplæste citater kunne gætte, hvem der havde sagt forskellige ting. Der blev for eksempel spurgt, hvilken dansk stjerne, som døde den 1. december 2011 og blev kaldt ”Den Gyldne Torpedo”. Det korrekte svar er Ragnhild Hveger, men vi fik ikke engang et halvt point for vores svar ”Svømmedame”.
Vi finner har i hvert fald én fælles nytårstradition med danskerne, at vi på nytårsaften ser filmen 90-års fødselsdag (Dinner For One), hvor Miss Sophie skåler med sine døde venner. Jeg forstår egentlig ikke, hvordan man år efter år kan grine ad butler James, der snubler over tigerhovedet, som ligger på gulvet. Vi tog imod nytåret ved at se rådhusklokkerne i fjernsynet og synge Vær velkommen, Der er et yndigt land og Kong Kristian. Heldigvis var der undertekster på, idet jeg ikke kan disse sange udenad. Men dem skal jeg nok lære til næste gang, jeg holder nytår i Danmark. Efter nytårskram og skål så vi guldregn og andet fyrværkeri fra den store altan, og alle var iført beskyttelsesbriller for at undgå øjenskader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar