søndag den 29. januar 2012

Helsingfors



New York Times har lavet en liste over de mest attraktive rejsemål i verden – Helsingfors er nummer to på listen. Én af grundene til, at Helsingfors betragtes så attraktivt, er, at byen er verdens kulturhovedstad 2012. I går blev jeg spurgt af to danskere, hvorfor jeg så gerne vil bo i Aarhus, når Helsinki er så hyggeligt og flot. Jeg må sige, at jeg blev meget stolt over min hjemby, da den blev sammenlignet med Stockholm og København, men Aarhus er stadig min absolutte yndlingsby.

Min studiekammerat fra Aarhus var på besøg i Helsingfors med sin kæreste, og vi mødtes til en lille sightseeing og kaffe og Runeberkager i går. Nogle gange er det sjovt at se sin hjemby med turisternes øjne: Jeg har for eksempel aldrig tænkt på, at bygningerne i Helsingfors er så vidt forskellige af farve og form. Man skal dog kende sit hemland ret godt for at kunne svare på turisternes spørgsmål om landets største byer og deres indbyggertal, antallet ortodokse i Finland og adskillige andre spørgsmål, fx om finsk historie. Vi så blandt andet de flotte statuer i universitetets hovedbygning og vi besøgte Uspenski katedral, som er den største ortodokse katedral i Nord- og Vesteuropa. Jeg havde aldrig besøgt katedralen før, og jeg synes, at den er overraskende lille indefra, når man tænker på, hvor stor den ser ud udefra. Jeg havde heller ikke set det flotte vinterlandskab i Helsingfors i dagslyset, i det jeg er på arbejde fra dagning til skumring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar