søndag den 11. marts 2012

Rugbrød

En aften, da jeg skulle planlægge indholdet af min madpakke for den følgende dag, gik det op for mig, at jeg ikke havde noget brød tilbage. Det eneste, som jeg kunne finde i fryseren, var fire skiver dansk rugbrød, som jeg havde købt i Kastrup i december og som var gemt for ”særlige tilfælde”. Torsdagens frokost måtte så være et meget særligt tilfælde. Da jeg begyndte at nyde min rugbrødsmad på min arbejdsplads, blev madden med det samme kommenteret af min danske kollega: ”Det der ser sgu ud som dansk rugbrød!” Danskeren kender jo sit brød!

Danskerne siger, at rugbrød kommer fra Danmark. (De siger også, at Julemanden bor i Grønland.) Jeg har flere gange prøvet at overbevise danskere om, at finsk rugbrød er bedre end dansk rugbrød, men danskerne har altid haft så gode argumenter, at jeg har været nødt til at give op.

Nu må jeg dog indrømme – og jeg havde tænkt mig, at jeg aldrig ville sige det her: Jeg savner dansk rugbrød! Jeg savnede jo dansk rugbrød i sommer, da jeg var i Norge, og min nærbutik kun solgte hollandsk ”rugbrød”. Men mens jeg har boet i Finland og haft mulighed for at købe finsk rugbrød, har jeg aldrig savnet det danske. Det kan godt være, at mit savn efter dansk rugbrød bare har med alment ”danmarkssavn” at gøre, men gud hvor ville jeg have et stykke rugbrød med mange kerner i og leverpostej som pålæg. Jeg kunne jo prøve ”erstatningsrugbrødet”, som mange danskere, der bor i Finland, spiser: I Stockmann (finsk stormagasin) kan man købe brød, der hedder Tanskalainen ruisleipä (=Dansk rugbrød). Men der er danskere, der siger, at det smager lidt sødt.

Forskellen mellem dansk og finsk rugbrød er, at dansk rugbrød er mere fugtigt og har flere kerner i end finsk rugbrød. Og fordi dansk brød er fugtigt, kan det holde sig længere uden at blive alt for tørt. Jeg, som ellers er næsten hysterisk med mindst holbar til -datoer, kan sagtens finde på at spise tre-fire dage gammelt dansk rugbrød, hvis det ikke er muggent. Men alle, som har spist finsk rugbrød, ved, at det er en meget tør oplevelse at spise gammelt finsk rugbrød.

Yndlingsmadder

2 kommentarer:

  1. Glemmer aldrig da jeg kom hjem fra 4 måneder i Afrika og fik min første rugbrødsmad med leverpostej og agurk. Det var klasse!

    Ps: kan man få stryhn's i Finland? Ö

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, man kan desværre ikke få Stryhn's i Finland. Finsk leverpostej smager ikke helt det samme som dansk :( Billedet i blogindlægget er fra Danmark ;)

      Slet