tirsdag den 27. marts 2012

Vikinger

I går klædte jeg mig ud som viking. Med hjælp af lidt inspiration fra adskillige norske hjemmesider havde jeg lavet en gammel kjole om til en vikingekjole. Horn ville jeg ikke have på, fordi det ville have været historisk ukorrekt, idet vikinger ikke bar hovedtøj med horn på, selv om Hagar den skrækkelige gør det. Men hvorfor klædte jeg mig ud som viking? Jeg skulle til vores studenterorganisations, Sagas, vikingsits, dvs. en fest, hvor man spiser, drikker og synger. 
 


 
Jeg havde ikke så høje forventninger til maden, men var meget overrasket over den superlækre dessert: Bærtærte med vanilleskum. Jeg kunne have spist flere portioner af det! Hovedretten var en anelse bedre end den plejer at være. Denne gang blev der serveret rødbedeboller med svampesovs og en alt for stor portion af ris. Maden bliver ikke bedre af, at man hele tiden skal synge drikkeviser – man ender med at spise kold mad.

På et tidspunkt kom der blodtørstige vikinger fra Sibbo, der kidnappede to kvindlige studerende. For at gidslerne skulle løslades, skulle vi synge for vikingerne. Som krigsbytte fik de også en kæmpe sparegris, som indeholdt bag-in-box rødvin. Mon det var vikingerne fra Sibbo, der også havde plyndret to flasker Gammel Dansk. I december var der endnu tre flasker Gammel Dansk tilbage, men flaskerne er forsvundet på mystisk vis, og der er kun én mindre flaske tilbage.



Emmi og jeg følte os lidt gamle blandt alle de førsteårsstuderende. Men nu er det også slut: Denne fest var min sidste Sagafest. Den allerførste Sagafest, jeg var til, var en vikingsits, og nu slutter jeg mit studieliv med endnu en vikingsits. Det har været nogle gode år som ”sagait”. Det føles lidt vemodigt at tænke, at jeg ikke mere er studerende. Da jeg begyndte at læse på universitetet, sagde en forelæser ved det historiske institut: ”I skal nyde de kommende år. Min studietid var nogle af de bedste år i mit liv.” Nu forstår jeg, hvad forelæseren mente.


2 kommentarer:

  1. Musta on ihan mahtavaa, että kieltäydyit sarvikypärästä just siks että se on historiallisesti epäkorrektia! :D

    SvarSlet
  2. Hah :D Mä kyllä harkitsin, kun kuulin, että Emmikin laittaa!

    SvarSlet