mandag den 7. februar 2011

Bordfodbold – mere svært end dansk

I Danmark skal man hygge sig, og i fredags kunne aarhusianerne hygge sig i bussen med en kop kaffe og slik, for der blev uddelt gratis kaffe og bolcher. Jeg, som bor så tæt på centrum og universitetet, tager ikke bussen så ofte. Men da jeg var på vej til universitetet, gik jeg forbi et stoppested, hvor en smilende mand kom til mig og sagde: ”Du skal have en kop kaffe” og oven i købet fik jeg en håndfuld slik, og manden ønskede mig en god weekend. Man bliver bare så glad for sådan noget! Grunden til, at der blev uddelt kaffe og bolcher var, at trafikselskabet Aarhus Sporveje har siden slutningen af december fået mere end 500 sms’s med ros til chaufførerne og selskabet ville takke rejsende for det positive feedback.

Hver fredag om eftermiddagen samles de danske studerende på fredagsbarer på universitetet. Forskellige institutter arrangerer deres egne fredagsbarer i universitetets lokaler, hvor man kan købe billig øl og andet alkohol, spille og hygge sammen med studiekammeraterne. I fredags var jeg også på fredagsbar med nogle danske studerende. Danskerne er glade for at spille bordfodbold, det samme spil, som Joey og Chandler altid spiller i Venner, og det skal der også spilles på fredagsbar. Ud over min finske accent skiller jeg mig ud fra danskerne på grunden af mine manglende færdigheder i bordfodbold. Jeg er simpelthen så dårlig til det spil, at jeg har konstateret, at det er mere svært end det danske sprog. Jeg kan bare ikke få kraft i de slag, hvormed jeg forsøger at få bolden ind i modstanderens mål. Det er lidt nemmere at få bolden i eget mål, men hvor ærgerligt, at det ikke er meningen med spillet.

Én af mine danske yndlingsserier er Klovn, som i Finland kendes ved navnet Kyllä nolottaa (fin.) eller Pinsamt (sv.). Og pinligt er det jo! For en gangs skyld har man fundet på en smart oversættelse for TV-seriens navn. Nu har Frank Hvam og Casper Christensen lavet en film, som baserer sig på serien: Klovn The Movie. Jeg var blevet advaret af flere danskere i forvejen, at filmen kan være chokerende og provokerende. Jeg kunne dog ikke lade være med at grine, selv om filmen var pinlig. I filmen tager Frank og Casper ud i ”kanotur”, og med på turen har de også Franks 12-årige nevø Bo. Alle, som har set Klovn på fjernsyn, kan jo gætte, at alt ikke går som planlagt. Ud over en sjov filmoplevelse var jeg glad for den rimelige pris på biografbilletten, som kostede 65 kroner (cirka 8,7 euro). I Finland er jeg blevet vant til at give langt over 10 euro for en biograftur om weekenden.  

Den 5. februar var Runebergdag i Finland, og det betyder, at der skal spises runebergkager, som jeg også bagte. Runeberkagerne er altså finske bagværk, som bages til ære af den finske forfatter Johan Ludvig Runeberg (1804-1877), som var født den 5. februar. Historien fortæller, at da Runeberg en gang fik gæster, var der ingenting at byde på til gæsterne, så Runebergs kone Fredrika Runeberg samlede alt gammelt brød og krummer, hun kunne finde i skabene, og bagte kager af dem. For at gøre kagerne pænere lavede hun syltetøj og glasur ovenpå. Jeg ved ikke, om historien om kagernes oprindelse er sandt, men den har jeg hørt da jeg var lille og vil tro på den.

Jeg skal også studere lidt, for jeg er her på udveksling. Jeg har dog haft problemer med at få adgang til universitetets intranet, hvor alt studiemateriale findes. Så den første uge slappede jeg bare af, fordi jeg ikke kunne læse noget. Det er meningen, at det skal være meget behændigt, når største delen af materialet findes på nettet, men jeg er så gammeldags, at jeg hellere vil gå til studiesekretæren og købe et kompendium med de tekster, man skal læse. I lørdags fik jeg endelig oprettet en konto på intranettet og kunne starte med at læse H.C. Andersens eventyrer, heldigvis en del af de samme, som jeg allerede har læst på et kursus i Finland. I Danmark studerer man på hold, dvs. at man har i stort set alle lektionerne med de samme studiekammerater de to første år inden man vælger sidefag. Et hold er delt ind i flere læsegrupper, som mødes for at læse sammen og forberede sig til eksamener. Jeg er glad for at have et kursus sammen med mit gamle hold, som jeg læste med i efteråret 2009, da jeg var her på udveksling for første gang.


Runebergkager

Søndagstur i Uniparken

2 kommentarer:

  1. Hej Riikka!

    Hvor er det en flot blog, du har fået stablet på benene her! Og jeg absolut ELSKER titlen!!! ;)

    Runebergkager lyder interessante, og hvis opskriften fra myten passer, må de også være nemme at lave ;)

    Du skal ikke være ked af, at du er dårlig til bordfodbold - det er jeg også, og det bliver man ikke mindre dansk af, skulle jeg hilse at sige! ;) Spiller I virkelig ikke bordfodbold i Finland, siden du forklarer det ved hjælp af Friends??

    Jeg er også glad for, at du har timer sammen med os fra det gamle hold, det er hyggeligt! :)

    Kh Ditte
    (hvis egen blog er på langvarigt standby)

    SvarSlet
  2. Tak for kommentarerne, Ditte:)

    Runebergkager er nemme at lave, men man skal bruge overraskende mange forskellige ingredienser. Jeg tror, at Frederika måske bagte lidt enklere kager i 1800-tallet.

    Jo, man spiller bordfodbold i Finland, men ikke så tit som man gør i DK.

    Kaffe og kage på torsdag:)
    Kh, Riikker

    SvarSlet