mandag den 28. marts 2011

Forår

For mig er der tre ting, der kendetegner forår: Solskin, solbriller og Melodi Grand Prix. Alle, som bor i Finland og er trætte af is og sne, kan springe de næste linjer over, for jeg vil prale med det dejlige vejr, det har været i Aarhus i den forløbne uge. Solen har skinnet hver dag, og jeg har fået de første fregner på kinderne. I går så jeg to sommerfugle – et sikkert forårstegn! Til foråret hører også sneakers, og i sidste uge købte jeg de fedeste Hummel sneakers, som fandtes i butikken, billedet taler nok for sig selv.


Forår betyder desværre også, at de gale fugle er kommet tilbage i dammen i Universitetsparken. De er nogle hellige fugle, fordi der blev advaret på et infomøde for udvekslingsstuderende: ”If you hurt the birds, you will get expelled”, men hvad hvis fuglene gør mig noget?! Specielt mågerne ligner alt for meget Fuglene fra Hitchcocks gyserfilm.


Melodi Grand Prix finder sted først i maj, men jeg begynder at forberede mig til konkurrencen i god tid ved at lytte til årets (og også de tidligere årenes) melodier. Jeg synes, at Finland har en overraskende god sang (Paradise Oskar: Da da dam) i år, så jeg er glad for, at jeg ikke bliver nødt til at skamme mig over mit fædreland i år. Jeg synes faktisk, at Finland har en chance til at komme med i finalen, men vi sejrer ikke. Jeg tror heller ikke, at Danmark vil tage sejren i år. Danmarks sang (A Friend in London: New Tomorrow) har en fængende refræn, lige præcis som en Melodi Grand Prix vindersang skal have, men sangen mangler noget, som kunne adskille den fra de andre sange.
I den forløbne uge har de danske medier gjort meget opmærksom på sund kost. Brugsens kostpyramide, som publiceredes i 1976, er blevet lavet om, og grøntsagerne er rykket ned til bunden af madpyramiden, mens ris og pasta er flyttet fra bunden til midten af pyramiden. Det er vigtigere at spise grøntsager end frugter, og man skal spise mindst 300 gram grøntsager hver dag, helst de grove, fx gulerødder og broccoli.


http://www.madpyramiden.dk/

Det er selvfølgelig lidt træls, at kage ikke er kommet med i madpyramiden, ikke engang på toppen. Jeg synes, at ”A balanced diet is a piece of cake every day”, og det synes også danske skoleelever, som ifølge undersøgelserne spiser alt for usundt. Hvis de ikke har madpakke med, gider de ikke at købe sund mad fra skoleboden, men de tager til bageren. Og selv om de havde madpakke med, tager de til bageren, og smider madpakken væk. I Finland får eleverne skattebetalt, varm skolemad hver dag. At indføre det finske system i de danske skoler ville være et meget besværligt projekt med hidsige debatter om forældrenes ret til at vise kærlighed til børnene ved at smøre madpakke. Det ville også koste en del penge. Jeg synes, at man burde begrænse elevernes udgangstilladelse i frokostpausen, så at de simpelthen ikke fik lov til at forlade skolens område og have mulighed for at købe slik og kage. Samtidig burde man satse endnu mere på madpakkerne og gøre dem mere spændende og varierende. Og hvis det nu er kage, som skoleeleverne er ude efter, så kunne man ikke putte et lille stykke kage eller lidt kiks i madpakken en gang i mellem? Så ville ”desserten” i madpakken opfordre eleverne til at spise de sunde madder og frugter og grøntsager. Eller så er jeg alt for godtroende, og eleverne ville kun spise kagen og smide resten af madpakken væk på vej til bageren.

I fredags hyggede jeg mig på universitetet, ikke på biblioteket, men på fredagsbar. Det føles stadig lidt skørt at sidde på universitetets lokaler midt på dagen og drikke øl og drinks, men det gør man i Danmark. Og nu er jeg blevet bekendt med brandbil, en drink med Jägermeister og Rød sodavand. Såvidt jeg ved, har vi ikke drinken i Finland, endnu. Men jeg importerer den snart til Finland! Fredags-hyggen blev dog afbrudt, da jeg skulle hjem og få besøg af viceværten, som dog aldrig kom forbi. Jeg har nemlig ikke fået varmt vand siden torsdag aften. Det har heller ikke nogen anden i huset, men mine naboer virker være ligeglade med varmt vand. Måske er det her et eksempel på en negativ side af den danske afslappethed. Så vi kører bare med lunkent vand!

P.S. I næste blog vil jeg fortælle om den bedste madpakkeoplevelse nogensinde!

2 kommentarer:

  1. "Syö vain puoli palaa kakkua niin voit syödä kaksi kertaa enemmän", sitä mieltä minä olen ;)

    SvarSlet
  2. Riikker, det här är ett mästerverk! Grymt fint skrivet med många läckerheter som "Såvidt jeg ved, har vi ikke drinken i Finland, endnu. Men jeg importerer den snart til Finland!"
    Och bilderna är helt fantastiska.
    NICE!

    SvarSlet