tirsdag den 5. juli 2011

Udsalg

I går var jeg på shoppingtur med en tysk veninde – vi gik rundt i butikkerne i seks timer. Det svarer næsten til en arbejdsdag, i hvert fald hvis man er så dum, at man har højhælede sko på. Det, som jeg mest undrer mig over, er, hvordan man kan shoppe i gågaden i Aarhus i så lang tid?  Og hvordan kan man finde noget nyt i hver eneste Vero Moda/Vila/Only, som findes i gågaden? Vi må være ret professionelle shoppere. Jeg må også indrømme, at det slet ikke var den første gang, jeg var til udsalg i løbet af den seneste uge.


Lige nu er der nemlig udsalg i alle butikkerne i Aarhus. Udsalget startede den 20. juni, mens jeg var i Norge og gik glip af de første fem dage af shoppinghelvedet. Jeg kan sagtens undgå at købe noget, når varerne ikke er nedsatte, men når jeg ser udsalgsskilte i butiksvinduer, får jeg lyst til at købe et eller andet, selv om jeg egentlig ikke har så meget brug for noget. Det er lidt som at være i IKEA: Man skal bare købe ting, fordi de er billige. Helt vanvittigt! Og så bliver man så skuffet over, at de varer, man gerne ville købe, aldrig bliver nedsat, for eksempel den store, limegrønne Hoptimist, som koster 199 kroner i hver eneste butik i Danmark.

Kære butiksejere, kan I være så søde og nedsætte prisen på denne store, grønne Bimle?
Venlig hilsen fra en wannabe-dansker, der gerne vil købe en billig Hoptimist.
 
Hvad for nogen unødige ting købte jeg så? 6 rødvinsglas, ørenringe, en top fra Vero Moda og en t-skjorte med en kæmpestor ugle på. T-skjorten var ikke engang nedsat, men jeg har altid været tosset med ugler og har så mange gange villet købe sådan en t-skjorte. Ugle (fin. pöllö) var faktisk ét af de første ord, jeg lærte at sige, da jeg var lille. Det allerførste ord var lampe (fin. lamppu).


Til sidst vil jeg fortælle jer en sjov ting, som ikke har noget med udsalg at gøre. Jeg har haft en lille 25-års krise siden april, men det har åbenbart været helt unødigt. Trods rynkerne ved mine øjne tror folk, at jeg er yngre...ret meget yngre: Da jeg købte et busklippekort i sidste uge, blev jeg spurgt, om det skal være et børne- eller voksenklippekort. Børneklippekortet er for børn mellem 0 og 15 år!

2 kommentarer:

  1. Jag börjar få abstinesbesvär av att vara pank o inte kunna shoppa -- i-landsproblem! Men är nog helt hälsosamt för mig att hålla mig borta från butikerna. T-skjortan är jättesöt!

    SvarSlet
  2. Tack :) Det skulle också vara hälsosamt för mig att hålla mig borta från butikerna...

    SvarSlet