torsdag den 28. juli 2011

Hjemme igen

I søndags ankom jeg i Helsingfors, og i mandags kom min tyske veninde på besøg. Vi har lært hinanden i Aarhus at kende, da jeg var på udveksling for første gang (og den gang hed byen Århus). I denne uge skal jeg altså være turistguide – og vegetar. Det er, fordi Femke, min tyske veninde, er vegetar, og jeg tænkte, at jeg også kunne prøve et liv uden kød. Hidtil går det godt, selv om jeg var lidt misundelig på min vens kødboller, da Femke og jeg spiste frokost med ham en dag.

Cirkelpigen kom også hjem i søndags. Jeg havde glædet mig til at hænge plakaten op i mit køkken!

Vi skal være effektive turister i min nuværende hjemby, så at vi kan nå alle de steder, som Femkes tyske rejseguide roser. Vi har allerede besøgt Domkirken, kirken ved Tempelplatsen, Designmuseet, Designer District og markedspladsen Salutorget. Og jeg har også vist hende Deutsche Schule og Goethe Institut! På listen står der stadig Sveaborg, Fölisön, Brunnsparken og Tallin. Tirsdag aften besøgte vi forlystelsesparken Borgbacken og havde min studiekammerat Outi med. Hun har arbejdet hos Borgbacken og havde nogle gamle billetter med, så vi kunne køre rutsjebanen gratis. Det var en god rutsjebane – den er blevet designet af en dansker, Valdemar Lebeck.

2 kommentarer:

  1. Jeg har boet i Helsinki i 7 år, og har aldrig besøgt kirken ved Tempelplatsen, Fölisön eller Tallinn. I har virkelig været dugtige turister.

    I Designmuseets cafe sad jeg en gang, da det begyndte at regne. Og domkirken besøgte jeg for første gang måske for et år siden. Fortæl mig næste gang du tager til en turisttur. :)

    -Teemu

    SvarSlet
  2. Hej Teemu,
    Jeg må indrømme, at vi slet ikke nåede Fölisön, men jeg har besøgt øen et par gange og synes, at den ikke er særligt spændende: Jeg bliver blandt andet irriteret over de alt for tamme egern. Men Designmuseet anbefaler jeg på det varmeste, det er mit yndlingsmuseum i Helsingfors.

    SvarSlet