tirsdag den 19. juli 2011

På gensyn

”Man skal stoppe mens legen er god”, skrev min veninde efter at hun var kommet hjem fra en fire måneders tur til Afrika. Nu er det mig, der skal stoppe legen efter knap 6 fantastiske måneder i Danmark. Det er så vemodigt! Selvfølgelig er det dejligt at komme hjem, og jeg glæder mig helt vildt meget til at se jer allesammen i Finland. Men jeg vil savne Danmark og mine danske venner så meget, at jeg ikke kan sætte ord på det. Jeg vil også savne min danske hverdag: At se Go’ Morgen Danmark i fjernsynet, spise økologisk müsli til morgenmad, smøre madpakke, høre dansk overalt og tale dansk til alle mennesker, jeg møder... Listen ville blive megalang, hvis jeg fortsatte.



Min anden udveksling i Danmark har været én af de bedste ting, som er sket i mit liv – og jeg tror, at jeg er blevet bedre til dansk. Nu kan jeg i hvert fald se (og forstå) Camilla Plum og Bonderøven uden undertekster – det kunne jeg ikke i januar, da jeg tog af sted. Men sandheden er, at når jeg bor i Finland igen, vil mit danske blive dårligere, og det gør mig så ked af det. Pludselig glemmer jeg ord, som jeg har kunnet, og udtalen bliver lidt svært, som om tungen ikke ville samarbejde med mig længere. Træls. Men jeg fortsætter at skrive blog, på dansk.

I dag kommer min far til Danmark og henter mig med bil. Vi kører til Frederikshavn i morgen og bliver der i to nætter. Så tager vi færgen til Göteborg og kører gennem Sverige til Stockholm og tager færgen hjem til Helsingfors på lørdag. Det bliver sikkert hyggeligt, men jeg glæder mig allerede til at flytte tilbage til Danmark en dag. Og når jeg gør det, vil jeg, at du Inge laver rødgrød til mig, og det skal være med fløde!  


Er der så flotte regnbuer i Helsingfors? I øvrigt var regnbuens ende Rema 1000.



6 kommentarer:

  1. Tervetuloa Suomeen! Täällä kaivataan sua jo :)

    SvarSlet
  2. jeg skal have rødgrøden klar lige ved ankomsten! (og jeg har stadig fløde fra sidste gang i fryseren, så det kan du få :D )Landet her kommer også til at savne dig og sin trofaste fan, og jeg kommer til at kede mig, men hvis det er til nogen glæde, så vænner man sig til at have et ambassadørforhold til sit andet hjemland, og jeg har ikke længere daglige savn efter forstis, unicafe og valio maitoa! (og ps. du skal bare huske selv at organisere din løn for ambassadørarbejdet, med gratis tæpper o.lign.) OG ps. var det ikke noget med, at du ikke måtte skrive müsli med ü???

    SvarSlet
  3. Oona: Kiitos;)
    Inge (jeg ved, at det er dig, selv om du forsøger at være anonym): Jeg lover at være en rigtig dygtig ambassadør for Danmark og vil konstant fortælle folk, hvor et yndigt land Danmark er. Og jo, i princippet er det forkert at stave mysli som "müsli", men det ser bare pænere ud, synes du ikke det?

    SvarSlet
  4. ja og så tager jeg til hesa og korrigerer og fortæller i stedet om centralparken og deler de små kort ud! Det er klart müsli er pænere end mysli! Ku jeg aldrig finde på at skrive, men jeg går mine egne veje med det danske sprog, og udvikler det i den retning, jeg vil. Men du følger jo retskrivningsordbogen slavisk, og jeg mindes du lige har fortalt, at det ikke må staves med ü...

    SvarSlet
  5. Det er trist du allerede skulle hjem igen, men vi vil tage imod dig med åbne arme, når du vender tilbage (og forventer selvfølgelig at blive modtaget på samme måde, hvis vi/jeg skulle lægge et smut forbi Finland:P)!

    SvarSlet
  6. Danske gæster tager jeg altid imod med åbne arme! Og du er meget velkommen til Finland Pernille :)

    SvarSlet