onsdag den 13. juli 2011

Turistattraktioner

I torsdags fik jeg besøg af en veninde fra Finland – hun kom med karelske pirogger, Fazer chokolade og Jenkki tyggegummi. De seneste dage har jeg besøgt turistattraktioner både i København og her i Aarhus. Jeg har været i Tivoli, på kanalrundfart og på udsalg på Strøget. Har også endnu en gang set og fotograferet Den Lille Havfrue. Efter mit sidste besøg i København i marts har jeg ikke kunnet glemme Danmarks ældste konditori La Glace og deres kagesortiment. Jeg kan ikke holde mig væk fra den café.

Denne gang blev det Forårskage med hindbærfromage,
chokoladetrøffel og hindbærpure på mandelbund.

100 % turist

Én af mine absolut yndlings seværdigheder i Aarhus er Den Gamle By. Det er et frilandsmuseum for danske købstæders kultur og historie fra 1600-tallet til 1970’erne. Man kan for eksempel se, hvordan en håndværkerfamilie boede i 1900-tallet, og hvad for nogle legetøj børn havde i 1800-tallet. Personalet i Den Gamle By har klædt sig ud i tøj fra gamle dage og har en lidt gammeldags måde at tale på. Hos bageren kan man købe de blødeste kransekager. Sidste år blev der åbnet en butiksgade fra 70’erne, og man kan blandt andet besøge Pouls Radio, en forretning med radioer, fjernsyn, kassettebånd og lp-plader fra 1974. Aj, hvor elsker jeg sådan nogle nostalgiske ting! Bydelen fra 1970’erne bygges endnu større og der bliver efterlyst for eksempel varer og emballager fra 70’erne. Det hele vil stå klart i 2014.  

Hits fra 1974

Da jeg havde grundkurset i dansk for et par år siden, læste vi et afsnit i børnebogen Gummi-Tarzan. Det handler om Ivan Olsen, der ikke kan tæve nogen og får derfor en masse tæsk. Bogen er skrevet af Ole Lund Kirkegaard (1940-1979), der kommer fra Skanderborg. Han var en produktiv forfatter, der selv tegnede sine figurer, og hans bøger er blevet oversat til 21 sprog. Hver gang jeg kører tog forbi Skanderborg, tænker jeg på Kirkegaard og Gummi-Tarzan – samtidig mens jeg undrer mig, hvordan byens togstation kan være så ubeskrivelig grim! Kirkegaards hjemby ligger kun 16-minutters togkørsel fra Aarhus, så i mandags besluttede jeg og mine to veninder, at det ville være et godt rejsemål på en pæn sommerdag. Snart efter ankomsten i Skanderborg gik det op for mig, at Ole Lund Kirkegaard er byens stolthed: På gaderne var der billeder af figurer fra hans bøger, bibliotekets vægge var fyldt med plakater af hans bøger, og der stod en statue af dragen fra Lille Virgil ved gågaden.


Det farligste sted, hvor jeg hidtil har planket: På dragen med to hoveder og fem ben


De store drenge fra Gummi-Tarzan spytter langspyt

I går var jeg på Stardust, en hyggelig café i Klostergade, hvor man også kan købe plader og bøger. Da jeg bestilte kaffe og kage, svarede tjeneren på engelsk. Min første tanke var, at han kunne høre, at jeg var udlænding, og derfor skiftede sprog. Jeg fortsætte på dansk, mens tjeneren blev ved med at tale engelsk. Men pludselig syntes jeg, at hans accent lød lidt finsk, og de sælger også finske bøger på caféen (oversat til dansk). Jeg kunne ikke lade være med at spørge, hvor han kommer fra. Svaret lød: ”From Finland” Senere læste jeg på nettet, at caféen ejes af en dansk kvinde og en finsk mand, der elsker musik og hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar