lørdag den 16. juli 2011

Roadtrip

Finlandsfan og jeg var på en to dages roadtrip i Syd- og Vestjylland. Rejsen startede med at vi tog toget fra Aarhus til Sejstrup. Vi rejste i snottog, eftersom ruten er nedprioriteret. Vi måtte have vores egen kaffe og madpakke med, fordi der ikke findes salgsvogn i snottog. Senere skulle vi skifte til togbus i Bramming. På vej til Sejstrup kørte bussen via Hunderup, hvor vi skulle hen, men buschaufføren var bange for kontrol og ville ikke standse i Hunderup, som ikke er ét af de officielle stoppesteder. Vi måtte gå tilbage til Hunderup i møgvejr.



I Hunderup bor Finlandsfans forældre, og vi lånte deres hus – og bil. Hunderup er en charmerende lille landsby, hvor alle kender hinanden, og det var lidt af en seværdighed, at se ”den nye nabo”. Vi besøgte også to gange den lokale butik, som kæmper for livet. Det var meningen at støtte butikken, men den anden gang, vi besøgte Kwik Spar, var det faktisk os, der fik penge efter at vi havde afleveret sodavandsflasker. Sådan nogle landsbybutikker minder mig om min barndom og somre på Åland. Sammen med min familie besøgte jeg altid små landsbybutikker og købte is for at støtte butikken. Hvis butikken var gået konkurs den følgende sommer, sagde min far, at det var, fordi vi ikke havde købt nok is. Turen vækkede også andre nostalgiske minder, da jeg fandt en legetøjsbåd i legetøjskurven for børnebørn hos Finlandsfans forældre. Jeg havde den samme båd, da jeg var lille, men jeg havde sat Viking Line klistermærker på begge sider af båden.

Da jeg var lille, var en af mine yndlingslege at legetøjsbiler skulle køre ned af bådens rampe, og jeg skulle se, hvilken af dem kunne køre længst. Det var altid en hvid Pontiac, som vandt.

Fra Hunderup forstsætte vi turen med bil. Gennem turen lyttede vi til Shu-bi-dua og andre danske klassikere, som Finlandsfan havde lånt fra biblioteket. På den første dag af vores roadtrip kørte vi til Ribe, Danmarks ældste by, hvis historie går tilbage til starten af 700-tallet, hvor Ribe opstod som en handelsplads. I Danmarks ældste by findes også Danmarks ældste domkirke, som stammer fra 1200-tallet. Jeg havde faktisk en lokal guide med, fordi Finlandsfan har boet i det centrale Ribe, og viste mig byens vigtigste seværdigheder, blandt andet huset, hvor hun havde boet.


Ribe

Finlandsfans gamle vinduer: De åbne vinduer til højre på 1. sal

Den næste dag kørte vi gennem flere mindre landsbyer til Esbjerg og Vesterhavet. Vi så blandt andet Tjæreborg, hvor Tjæreborg Rejser blev grundlagt af præsten Ejlif Krogager i 1950’erne samt Oksbøl, som jeg kender fra DR1’s dokumentarserie Lægehuset i Oksbøl. I Esbjerg oplevede vi Danmarks længste gågade, og jeg spiste Danmarks sejeste bøf til frokost. Fra Esbjerg kørte vi til Blåvand, som er Danmarks vestligste punkt og har en fantastisk udsigt til havet.

Blåvand

På hjemrejsen kunne man bemærke forskellen mellem Vest- og Østjylland: Vestjylland er fladt, mens landskabet i Østjylland er præget af bakker, blandt andet Yding Skovhøj, som er et af Danmarks højeste punkter. Jeg kan stadig huske, da min lærer i 4. klasse påstod, at Danmark er helt fladt – han havde åbenbart ikke besøgt Østjylland. Men til gengæld havde han fuldstændig ret i, at det altid regner i Bergen!   


Tak for godt selskab, Inge!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar