søndag den 23. oktober 2011

(Gammel) Dansk

Min ordbog før og nu

Jeg har tit klaget over, at jeg ikke har muligheder nok for at tale dansk i Finland, men i denne uge har jeg været meget heldig. I mandags var jeg på danskkursus på Arbis, i tirsdags var jeg til Saga-sits, i onsdags havde jeg lektion i dansk litteratur og oven i købet var der nordisk sprogcafé på Nifin og i fredags drak jeg kaffe med en dansk pige, jeg lærte til Finlandsfans fødselsdagsfest i Aarhus at kende. Nu var pigen på besøg i Finland. Derudover har jeg selvfølgelig nydt de utallige danske tv-programmer, som FST5 viser næsten hver aften.

Vores studenterorganisation hedder Saga, og Saga arrangerer sits hvert efterår og forår. Sitsen er en fest, som går ud på, at man spiser, synger drikkeviser, skåler med mennesker, som sidder i nærheden og sludrer med folk. Denne gang havde vi en sits med efterårstema, og alle skulle klæde sig i efterårsfarver og gummistøvler. Jeg havde hørt fra arrangørerne, at personen i det sejeste tøj ville få en præmie, og i håb om præmien var jeg iført en gul refleksvest (fordi det er mørkt om efteråret) og blade i håret, men til min skuffelse var der ingen konkurrence! Maden, som blev serveret, var tilfredstillende: salat til forret, hønsesovs med couscous til hovedret og æblestykker, vaniljesovs og noget kikseagtigt til dessert. Jeg vil ikke klage over maden, men jeg vil bare stille et spørgsmål: Er det meningen, at man skal skære couscous med kniv? For en danmarksfan kan det være lidt skamfuldt, hvis man aldrig har smagt Gammel Dansk, det synes i hvert fald min dansklærer. Til Saga-sitsen smagte jeg endelig denne snaps med en kraftig og lang bitter smag. Den smagte ikke så forfærdelig, som jeg havde forestillet mig, men den var heller ikke ”ufattelig hyggelig”, hvilket snapsens slogan påstår. Jeg tror alligevel, at jeg forsøger at holde mig væk fra Gammel Dansk så godt som jeg kan, fordi jeg kunne bemærke, at efter at jeg havde bundet mit lille glas med Gammel Dansk, var jeg langt fra ædru! Men sitsen var altså ufattelig hyggelig.

Selv om Gammel Dansk er krydset af min liste over danske ting, jeg ikke har oplevet, prøvet, smagt osv. findes der mange ting, jeg ikke ved om det yndige land. I onsdags fandt jeg ud af, at jeg burde vide, hvem Kaj og Andrea er. Det vidste jeg ikke, men nu har jeg lært, at Kaj er en frø og Andrea er en papegøje, som DR benytter i sine børneudsendelser.

Nu glæder jeg mig til i morgen: Jeg rejser til landet, hvor papirclipsen blev opfundet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar