mandag den 17. oktober 2011

Karelske pirogger



I lørdags fik jeg besøg af to madører, Emmi og Oona. ”Madøre” er et ord, jeg har lært på koversationskurset i dansk, som jeg går på i Arbis (=Svenska arbetarinstitutet i Helsingfors). Madøre betyder én, der godt kan lide at spise eller at lave mad, og det kan altså jeg og mine to veninder. I lørdags bagte vi karelske pirogger. Som forbillede havde vi et gammelt finsk madprogram fra slutningen af 1980’erne, hvor en kvinde bager pirogger med én hånd. Altså hun har jo to hænder, men hun er så dygtig til at lave karelske pirogger, at hun kan gøre det med én hånd! Piroggerne hedder karelske pirogger, fordi de oprindeligt kommer fra Karelen, et område i Sydøstfinland, ved grænsen til Rusland. Man laver piroggerne ved at koge grød af ris eller byg, som lægges på et stykke tynd rugdej, som foldes sammen med fingerspidserne. Det traditionelle pålæg på karelske pirogger er ægsmør, som laves af hakkede kogte æg og smør.  

Tre madører

Ingen kommentarer:

Send en kommentar