søndag den 6. november 2011

J-dag

I fredags kl. 20.59 blev det sluppet løs. Hvad for noget? Tuborg Julebryg. Den første fredag i november, når man begynder at sælge juleøl i Danmark, kaldes for J-dag. Danskerne samles på barer og værtshuse, som er pyntet med Tuborg-julepynt og hvor der bliver spillet julemusik. Men det er virkelig først kl. 20.59 at man må begynde at sælge julebryg. Sidste år forbrød Lidl sig mod julebryg-traditionen ved at sælge juleøl allerede torsdagen inden J-dag. I år bliver Lidl straffet og kæden får Tuborg Julebryg leveret først efter J-dag. Julebryg har været en del af danskernes jul siden 1981, og siden 1990 har man lanceret årets julebryg i forbindelse med J-dag. Det handler altså om en national begivenhed, som den tyske discountkæde også bør respektere.

Når man i Danmark fejrer J-dag, tager jeg også mit Tuborg-banner frem og hænger det op på væggen i stuen. Banneret fik jeg af en bofælle på kollegiet, hvor jeg boede den første gang, jeg var på udveksling i Danmark. Banneret minder mig om julen 2009, da jeg fik opleve alle mulige danske juletraditioner fra æbleskiver til julefrokost. For mig betyder J-dag også, at julen virkelig nærmer sig, og at man snart kan begynde at høre julesange, bage julesmåkager og købe/lave julegaver. Det bedste med jul er stemningen, dufte (specielt af hyacinterne!) og pynt. Jeg er altså tosset med jul!



Her i Finland tog man ét skridt nærmere mod jul i sidste uge, da varehuset Stockmann åbnede deres juleafdeling. Jeg var der i fredags med Oona for at se alt det fine pynt, forskellige julelys og små juletræer. Snart skal jeg også pynte mit hjem med julepynt, men jeg tror, at jeg venter til cirka midten af november, hvis jeg bare kan. Og jeg må også købe en julekalender, med chokolade i, selvfølgelig!  

2 kommentarer:

  1. Är det bara jag eller kommer julen faktiskt tidigare varje år? :D Men roligt var det!

    SvarSlet
  2. Nu känns det faktiskt så. Men jag som julmänniska tycker att det skulle kunna vara jul året runt :D

    SvarSlet